Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom osiągnięcie sukcesów rozwojowych w atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób.
Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy jest działalność:
indywidualna
zespołowa
zbiorowa (praca z całą grupą)
Natomiast podstawową i najważniejszą formą aktywności dziecka jest zabawa, która jest dominującą w wychowaniu przedszkolnym.
Nauczyciele w naszej placówce w planowaniu pracy wykorzystują szereg różnorodnych metod celem uatrakcyjnienia realizowanych sytuacji edukacyjnych.
Dobór metod zależy od indywidualnych możliwości dzieci oraz od tego, jakie umiejętności zaplanowaliśmy kształcić w danej chwili. Zatem najlepszymi metodami są te, które aktywizują i motywują dziecko oraz umożliwiają praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
Zarówno wszystkie metody, jak i techniki służą wspomaganiu wszechstronnego rozwoju dziecka rozbudzając jego aktywność twórczą, zapewniając pozytywną motywację do podejmowania zadań, a tym samym rozwijają wiarę we własne siły i możliwości.
Metody czynne:
metoda samodzielnych doświadczeń
metoda kierowania własną działalnością dziecka
metoda zadań stawianych dziecku
Metody oglądowe:
obserwacja i pokaz
osobisty przykład nauczyciela
udostępnianie sztuki - dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystyczne utwory literackie, koncerty muzyczne
Metody słowne:
rozmowy
opowiadania
zagadki
objaśnienia i instrukcje
sposoby społecznego porozumiewania się
matody żywego słowa
Metody aktywizujące
burza mózgów i twórczego myślenia
metoda projektów
gry dydaktyczne
pedagogika zabawy "Klanza"
"Edukacja przez ruch" D. Dziamskiej
"Odimienna metoda nauki czytania" I. Majchrzak
techniki parateatralne - drama, technika zmiany ról, pantomima, teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy, zabawy paluszkowe
zabawy badawcze - doświadczenia, obserwacje przyrodnicze
metoda "Dyscypliny bez nakazów" A. Chartanowicz
metoda E. Gruszczyk - Kolczyńskiej "Dziecięca matematyka"
metoda aktywnego słuchania muzyki Bati Strauss
wykorzystanie podczas ćwiczeń gimnastycznych metody R. Labana, W. Sherborne, A. i M. Kniessów oraz C. Orffa
metoda Knillów
elementy "Metody dobrego startu" M. Bogdanowicz
nauczanie matematyki z wykorzystaniem wiatraka matematycznego