Prawa dzieci
(wyciąg ze Statutu Publicznego Przedszkola nr 3 w Nowym Dworze Mazowieckim)
§ 68.
1. Pracownicy pedagogiczni Przedszkola popierają, realizują oraz propagują Prawa dzieci przyjęte przez Zgromadzenie Narodowe ONZ, zawarte w „Konwencji praw dziecka”, która traktuje dziecko jako podmiot praw i wolności, a nie tylko jako obiekt ochrony.
2. Dziecko ma prawo do właściwego, zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej oraz potrzebami i możliwościami rozwojowymi dzieci, a w szczególności z uwzględnieniem:
1)przemienności różnorodnych form aktywności dzieci, zwłaszcza ruchowej,
2)stosowania zabawowych form i metod zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
3)właściwego czasu trwania jednostek metodycznych,
4)codziennego pobytu na powietrzu,
5)dostosowania stolików i krzeseł do wzrostu dzieci,
6)organizowania odpoczynku i zajęć relaksacyjnych,
7)przestrzegania ramowego rozkładu dnia w Przedszkolu,
8)uczestnictwa rodziców.
3. Organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego w Przedszkolu powinna być elastyczna i opierać się na szerokich kontaktach indywidualnych i zespołowych z wychowankami.
4. Nauczyciel w swoich działaniach opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych ma obowiązek kierowania się dobrem, dzieci, troską o ich dobre samopoczucie, a także szanowania godności osobistej każdego dziecka i jego niepowtarzalnej osobowości.
5. Główną zasadą w procesie wychowawczo-dydaktycznym Przedszkola jest podmiotowe traktowanie dziecka –jako wartości nadrzędnej oraz zapewnienie mu ochrony przed przemocą, poczucia bezpieczeństwa, życzliwości, akceptacji, spokoju i ładu moralnego.
6. Niedopuszczalne jest w Przedszkolu stosowanie jakichkolwiek form przemocy fizycznej bądź psychicznej wobec dziecka.
7. Wszyscy pracownicy Przedszkola obowiązani są do przestrzegania „Katalogu praw przedszkolaka”, zawartego w ust.8.
8. Dziecko ma prawo do:
1)akceptacji takim jakie jest,
2)spokoju i samotności, gdy tego chce,
3)indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
4)aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
5)aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
6)zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
7)przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić,
8)badania i eksperymentowania,
9)doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa)
10)otoczenia różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym,
11)snu i odpoczynku, jeśli jest zmęczone, a nie snu „na rozkaz”,
12)jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawa do nauki regulowania własnych potrzeb,
13)zdrowego jedzenia,
14)aktywności na świeżym powietrzu,
15)niepowodzeń i łez,
16)radości i fantazjowania.
9. Nauczyciel w swojej działalności pedagogicznej, kierując się prawami dziecka, zobowiązany jest rozwijać u wychowanków poczucie odpowiedzialności poprzez samodzielne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, szacunku do pracy