ZADANIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
na miesiąc STYCZEŃ 2025 dla grupy dzieci 3-letnich ,,SŁONECZKA"
Tematy kompleksowe:
- Nowy Rok.
- Świat się zmienia.
- Babcia i dziadek.
- Zwierzęta egzotyczne.
Dziecko umie, potrafi, wie:
- kształtuje i doskonali umiejętność systematyczności i obowiązkowości w wykonywaniu zadań,
- dostrzega korzyści płynących z właściwej organizacji czasu,
- doskonali umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji,
- dostrzega rytm i następstwa dnia i nocy oraz dni tygodnia,
- poznaje nazwy dni tygodnia,
- doskonali umiejętność współpracy z innymi dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
- uważnie słucha tekstów czytanych przez nauczyciela,
- nazywa czynności wykonywane nocą i podczas dnia,
- utrwala charakterystyczne cechy pór roku,
- dostrzega regularność i następstwa pór roku,
- doskonali umiejętność wyrażania swoich przeżyć,
- rozwija poczucie rytmu,
- doskonali sprawność manualną,
- rozpoznaje i nazywa nowoczesne urządzenia domowe,
- kształtuje rozumienie pojęć: „wynalazki”, „wynalazca” i ich wpływu na życie ludzi,
- rozwija ciekawość poznawczą,
- dostrzega zagrożenia związane z oglądaniem telewizji,
- poznaje znaczenia pojęcia: „prąd elektryczny” i ich źródła,
- rozumie działanie prostych urządzeń elektrycznych,
- poznaje zasady bezpiecznego korzystania z prądu,
- rozwija umiejętność logicznego myślenia, wnioskowania i zapamiętywania,
- kształtuje umiejętność odkodowywania informacji,
- rozwija orientację przestrzenną,
- odczuwa radość i zadowolenie z pokonania trudności,
- poszerza wiedzę o dawnych i nowoczesnych pojazdach.
- ćwiczy percepcję wzrokową,
- rozwija zdolności manualne poprzez modelowanie przestrzeni i płaszczyzny,
- nabywa śmiałości w wypowiadaniu się na temat prac swoich i innych,
- kształtuje postawę szacunku do osób starszych,
- wzmacnia więź emocjonalną z rodziną,
- nazywa członków rodziny,
- poznaje pojęcie „portret”,
- doskonali umiejętność liczenia i zapamiętywania,
- ustala liczebność zbiorów,
- eksperymentuje,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa w trakcie eksperymentowania,
- wzbogacenie doświadczenia plastyczne,
- wyrabia umiejętność skupienia uwagi,
- poznaje wygląd i nazwy zwierząt egzotycznych,
- doskonali umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji,
- poszerza wiedzę na temat słoni,
- rozwija umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby,
- ćwiczy percepcję słuchową,
- doskonali umiejętność współpracy,
- rozwija umiejętności porównywania długości i wielkości,
- poznaje zwierzęta żyjące w różnych środowiskach,
- doskonali umiejętność klasyfikowania ze względu na wskazaną cechę,
- poszerza wiedzę na temat żółwi,
- rozwija ekspresję ruchową poprzez zabawy taneczne przy muzyce,
- doskonali umiejętność rozmawiania o osobach bliskich,
- kształtuje umiejętność dostrzegania zależności między poszczególnymi członkami rodziny,
- kształtuje umiejętność swobodnych wypowiedzi,
- doskonali umiejętność szybkiego zapamiętywania,
- kształtuje umiejętność wypowiadania się na forum grupy,
- doskonali umiejętność przeliczania elementów,
- kształci umiejętność koncentracji uwagi,
- kształci umiejętność przewidywania skutków swoich działań,
- rozumie proste polecenia,
- integruje się z grupą w trakcie zabaw ruchowych
- przeżywa radość ze wspólnej zabawy,
- rozróżnia prawą i lewą stronę,
- kształtuje ogólną sprawność fizyczną,
- rozwija inwencję twórczą,
- wdraża się do sprzątania stanowiska pracy po skończonej zabawie
- rozwija umiejętności matematyczne;
- kształtuje umiejętność formułowania wypowiedzi,
- rozwija umiejętność rozumienia prostych instrukcji i wykonywania zadań.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
- Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
- Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji
- Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Słuchanie tekstów czytanych przez N
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym– bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne