ZADANIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
dla dzieci 5- letnich na miesiąc Pażdziernik 2023
Tematy kompleksowe:
1. ,,Jesień w sadzie"
2. Jesień w ogrodzie
3. Jesienny krajobraz
4. Deszczowa Pogoda
Dziecko
- zna pojęcia piękno przyrody, pracowitość;
- poznaje nazw niektórych owoców dojrzewających jesienią oraz zwyczajów życia jeży
- poznaje nazw drzew owocowych
- sensoryczne poznaje liście
- uczestniczy w zabawach badawczych
- poznaje niektóre sposoby utrwalania żywności (przetwory)
- kształtuje pojęcia związane ze zjawiskami przyrodniczymi,
- dokonuje obserwacji przyrodniczych;
- rozumie pojęcie ,, troska’’
- rozpoznaje jadalne części roślin, odróżnia które rosną pod ziemią, a które nad ziemią
- rozpoznaje i podaje nazwy części warzyw : skórki, pestek, miąższu
- poznaje , rozumie i przestrzega zasady i normy społeczne obowiązujące w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązuje właściwe relacje rówieśnicze w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- rozwija sprawność motoryczną i współpracę w grupie;
- kształtuje orientację w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługuje się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, w, obok, nad, pod, przed, za, między;
- rozwija umiejętność liczenia,
- rozwija ciekawość badawczą, utrwala zasady bezpieczeństwa
- odróżnia środowisko parku i lasu
- rozwija logiczne myślenie
- rozwija empatię i wrażliwość w stosunku do zwierząt
- określa aspekt kardynalny i porządkowy liczby 2,3
- utrwala informację na temat skarbów jesieni
- kształtuje wrażliwość muzyczną
- utrwala wiedzę o zmianach zachodzących w przyrodzie
- rozwija kreatywność podczas prac plastycznych
- doskonali umiejętność wypowiadania się na dany temat
- ćwiczy umiejętność radzenia sobie z wygraną i porażką
- poznaje właściwości wody
- wie skąd biorą się kałuże
- utrwala wiadomości o deszczowej jesiennej pogodzie
.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
- Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
- Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji
- Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Słuchanie tekstów czytanych przez N
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym– bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych
- „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne