ZADANIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC CZERWIEC 2022
Tematy kompleksowe:
1. Lato – czas zabawy
2. Żegnamy przedszkole
Dziecko:
-
poznaje pojęcia: akceptacja innego człowieka, odpoczynek;
-
zna, rozumie i przestrzega zasady i normy społeczne obowiązujące w grupie -
stosuje zwroty grzecznościowe, rozwiązuje konflikty, właściwe zachowuje się
w trudnych sytuacjach, kulturalnie mówi o swoich potrzebach, spokojnie
oczekuje na swoją kolej, podejmuje trudne decyzje służące dobru,
przeciwstawia się złu;
-
nawiązuje właściwe relacje rówieśnicze w zabawie i sytuacjach codziennych –
przezwycięża nieśmiałość, rozwijanie asertywności;
-
poznaje wspierającą rolę słów i rozmowy;
-
kształtuje orientację w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
-
posługuje się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki
wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za,
między, obok, w;
-
kształtuje umiejętność liczenia, poznaje liczby 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 10;
operuje liczebnikami porządkowymi;
-
kształtuje umiejętność ustawiania według wielkości, wysokości;
-
kształtuje umiejętność poruszania się w przestrzeni podczas zabaw ruchowych,
tańca itp.;
-
rozwija słownik czynny w zabawach słowotwórczych;
-
rozwija umiejętność budowania zdań poprawnych gramatycznie;
-
rozwija percepcję wzrokową poprzez porównywanie, różnicowanie i
zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
-
rozwija percepcję słuchową poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek
słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa
w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów
literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza
głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n,
s, r, g, p, w, c, j, f, ł, h, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca
w wyrazie;
-
rozwija pamięć słuchową poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i
krótkich rymowanek;
-
rozwija koordynację ruchowo- słuchowo- wzrokową podczas zabaw metodą
Dobrego Startu;
-
kształci sprawność manualną i kreatywność oraz inwencję twórczą podczas
zabaw plastycznych, konstrukcyjno- plastycznych z wykorzystaniem
różnorodnych materiałów;
-
rozwija logiczne myślenie w zabawach wymagających kodowania i
dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
-
zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci
przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej
aktywności;
-
stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do
przedszkola” lub „Witaj…”;
-
kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie
z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
-
wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków,
zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i
rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i
materiałów do zabaw;
-
zestaw ćwiczeń porannych nr 19, 20;
-
zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 19, 20;
-
codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola –
wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach
samoobsługowych;
-
zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.