Zadania dydaktyczno - wychowawcze dla
grupy I Kotki na miesiąc styczeń 2021
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. WITAMY NOWY ROK
2. CO MOŻNA ROBIĆ ZIMĄ?
3. ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA
4. ZIMOWE MISTRZOSTWA SPORTOWE
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
• Wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku.
• Rozumienie konieczności zabezpieczania się przed mrozem.
• Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości.
• Wyzwalanie ekspresji twórczej (plastycznej, muzyczno-ruchowej).
• Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych i pochodnych.
• Doskonalenie umiejętności klasyfikowania ubrań na letnie i zimowe.
• Rozumienie potrzeby doboru ubrania do warunków atmosferycznych.
• Budowanie wypowiedzi zrozumiałej dla otoczenia.
• Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
• Degustacja przygotowanych jesienią przetworów.
• Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci.
• Kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności i następstw pór roku.
• Eksperymentowanie ze śniegiem – poznawanie właściwości śniegu.
• Posługiwanie się określeniami: zimny, mokry, miękki.
• Prowadzenie obserwacji przyrody w czasie spaceru.
• Określanie cech zimowej pogody.
• Eksperymentowanie ze śniegiem – malowanie na śniegu.
• Obserwowanie płatków śniegowych w ogrodzie.
• Rozumienie zwrotów: unoszą się – lecą do góry, opadają – lecą na dół, wirują – kręcą się wkoło.
• Wyrażanie nastroju poprzez taniec oraz grę na instrumentach.
• Identyfikowanie i podawanie nazw własnych stanów emocjonalnych.
• Eksperymentowanie z lodem – poznawanie właściwości lodu.
• Posługiwanie się określeniami: zimny, twardy, przeźroczysty.
• Rozwijanie zachowań sprzyjających dobremu zdrowiu – hartowanie.
• Kształtowanie spostrzegawczości podczas zabaw na śniegu.
• Porównywanie kształtów, łączenie takich samych elementów w pary.
• Rozumienie postawy szacunku wobec osób starszych.
• Usprawnianie małej motoryki – zabawy paluszkowe.
• Dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci.
• Rozwijanie kompetencji językowej – tworzenie zdrobnień.
• Wdrażanie dzieci do okazywania szacunku poprzez pamięć o bliskiej osobie.
• Doskonalenie umiejętności posługiwania się klejem.
• Wdrażanie do świadomego przygotowywania niespodzianek z okazji święta dziadków.
• Doskonalenie pamięci wzrokowej poprzez wykonanie pracy według wzoru.
• Nabieranie wiary we własne umiejętności.
• Pokonywanie nieśmiałości podczas występów na forum grupy.
• Rozumienie roli gospodarzy w czasie uroczystości przedszkolnych, godne traktowanie gości.
• Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
• Kształtowanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia w trakcie układania obrazków w odpowiedniej kolejności.
• Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
• Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu zimą.
• Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu.
• Dostrzeganie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu w czasie zabaw zimowych – praca z obrazkiem.
• Doskonalenie liczenia w sytuacjach zabawowych.
• Czerpanie radości ze wspólnego lepienia bałwana.
• Kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności.
• Poznawanie zimowych dyscyplin sportowych.
• Posługiwanie się nazwami zimowego sprzętu sportowego: sanki, narty, łyżwy.
Zadania do codziennej realizacji:
• Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do zgodnych zabaw.
• „Powitanka” – stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.
• Zabawy wprowadzające do tematu dnia – zabawy paluszkowe, rozwiązywanie zagadek, słuchanie wiersza, słuchanie piosenek, praca z obrazkiem, zabawy muzyczno-ruchowe, osłuchanie z piosenką, ćwiczenia oddechowe.
• Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
• Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami.
• Słuchanie tekstów czytanych przez N.
• Zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Prowadzenie obserwacji przyrody. Zabawy integracyjne na świeżym powietrzu. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu. Zwrócenie uwagi na kolejność wkładania ubrań.
• Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.