Zadania wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc Kwiecień 2024
dla dzieci 5-letnich ,, Słoneczka”
Tematy kompleksowe:
1. W świecie książek
2. Dbamy o naszą planetę
3. Wyprawa na łąkę
4. Kto nam pomoże?
Dziecko umie, potrafi,wie;
· utrwala zasady prawidłowego korzystania z książek
· kształtuje nawyk odkładania książek na półkę,
· kształtuje nawyk czytania książek,
· kształtuje właściwe zachowania podczas czytania/oglądania książek
· poznaje litery f, F,
· rozwija umiejętności analizy i syntezy sylabowej, głoskowej,
· utrwala wiedzę na temat księgarni i biblioteki,
· poznaje z akcją „Drugie życie książki”,
· kształtuje umiejętności korzystania z biblioteki i księgarni,
· kształtuje właściwe zachowania podczas pobytu w bibliotece,
· zachęcanie do dzielenia się, wymiany, wielokrotnego używania książek
· doskonali umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych,
· poznaje z proce stworzenia książki,
· kształtuje postawę gotowości do poznawania nowego (nowych zawodów),
· uświadomią sobie wartość pracy każdego człowieka w procesie tworzenia np. książki
· uczy się nowej piosenki,
· poznaje wiele ciekawych tytułów książek dla dzieci,
· rozwija słuch muzyczny ,
· rozwija wyobraźni ę i wrażliwość na otaczającą przyrodę,
· rozwija umiejętność autoprezentacji oraz empatię
· utrwala wiedzę na temat książek, trening integracji sensorycznej, pobudzanie, stymulowanie zmysłów, wdrażanie do samodzielnej pracy
· utrwala pojęcia „globus”, „ekolog” i „planeta Ziemia”,
· kształtuje nawyk segregowania odpadów, oszczędzania wody, energii; kształtowanie zachowań proekologicznych, budowanie poczucia odpowiedzialności za planetę z myślą o przyszłych pokoleniach
· utrwala wiedzy na temat kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać,
· wprowadzenie pojęć kompost, wysypisko, sortownia,
· kształtuje umiejętność segregowania śmieci;
· kształtuje zachowania proekologicznye
· poznaje i utrwala wiedzę o odnawialnych źródłach energii,
· doskonali umiejętność przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych,
· poznanie sposobów oszczędzania wody, wprowadzenie pojęcia „deszczówka”,
· kształtuje nawyk oszczędzania wody,
· kształtuje zachowania, stylu życia proekologicznego
· poznają pojęcia pojęcia „recykling”, „drugie życie przedmiotów”,
· rozwija wyobraźnię, kreatywności ,
· kształci postawę „Nie wyrzucaj, wykorzystaj”
· uwrażliwia się na otaczającą przyrodę,
· poznaje wygląd i nazwy pierwszych wiosennych kwiatów,
· poznaje sposoby pomagania owadom,
· rozwija sprawność fizyczną
· poznaje kształt litery ł, Ł, wprowadzenie do pisania i czytania,
· doskonali umiejętność słuchania utworów literackich,
· rozwija motorykę małą
· rozwija sprawność manualną,
· uwrażliwia się na otaczającą przyrodę,
· doskonali umiejętności matematyczne w aspekcie miarowym,
· doskonali umiejętności określania położenia przedmiotów w odniesieniu do innych przedmiotów
· rozwija motorykę małą, koncentracji i uwagi, śpiewanie piosenek,
· uwrażliwia zmysły poprzez zabawy usprawniające percepcję słuchową,
· rozwija sprawność ruchową
· rozwija zdolności manualne,
· rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat,
· doskonali umiejętności słuchania ze zrozumieniem, nawiązywanie relacji rówieśniczych,
· wdraża się do posługiwania się adresem,
· doskonali pamięć słuchową,
· wyrabia szacunek do pracy służb ratunkowych,
· poznaje nazwy zawodów służb ratunkowych i numerów alarmowych
· wyrabia szacunek do pracy służb ratunkowych,
· wzbogaca słownictwo,
· wypowiada się pełnym zdaniem,
uczy sią postępowania w sytuacjach wymagających wezwania pomocy
· utrwala wiadomości na temat pracy strażaka,
· rozwija koordynacjię wzrokowo-ruchową,
· klasyfikuje figury geometryczne
· doskonali pracę w grupie
· kształtuje umiejętności wyciągania wniosków z zabaw badawczych
· utrwala informacje na temat pracy lekarza,
· utrwala znajomość poznanych piosenek
· rozwija wrażliwość muzyczną ,
· utrwala wiadomości na temat służb ratunkowych,
· utrwala umiejętność wzywania służb ratunkowych,
· rozwija wrażliwość sensoryczną,
· doskonali percepcję słuchowo-ruchowej
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
- Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
- Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji
- Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Słuchanie tekstów czytanych przez N
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym– bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych
- „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne